Beste ,
De leien op het dak van de Heldense Sint Lambertuskerk zijn in zeer slechte staat. Deze leien stammen nog uit 1953 toen de Middeleeuwse kerk, na een bijna totale vernietiging door de Duitsers in oktober 1944, in zijn huidige vorm in 1953 werd herbouwd. Al jaren geleden zijn de torenspits en enkele kleine zijdakjes gerestaureerd, maar nu is de rest van de leibedekking hoognodig aan vernieuwing toe om lekkages en houtrot te voorkomen.

U hebt vast gezien dat de steigers er al staan en dat het werk begonnen is. Het zal een aantal maanden duren. De totale kosten worden geraamd op € 615.000, – Een enorm bedrag, maar omdat het kerkgebouw een Rijksmonument is, zijn er door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, de Provincie Limburg en ook de Gemeente Peel en Maas, in totaal € 402.000, – aan subsidies toegezegd. Prachtig en wij zijn hier dankbaar voor.
Het resterende bedrag, ruim € 213.000, -, zal dus door de parochie en de Heldense gemeenschap zelf moeten worden opgebracht. Hoewel de parochie al langer hier voor gespaard heeft blijft dit een moeilijke zaak.
De vraag is daarom of u door middel van een financiële gift wilt bijdragen aan deze belangrijke restauratie van het kerkdak.
De monumentale Lambertuskerk is niet weg te denken uit Helden-Dorp. Ze is als Rijksmonument veel meer dan een gebedshuis voor gelovigen. Ze is belangrijk cultuurbezit dat door velen gewaardeerd en gekoesterd wordt. Er is immers al zoveel verdwenen!
Ook is het kerkgebouw vanwege de geweldige akoestiek bijzonder geschikt voor het houden van concerten. In haar beleid heeft het kerkbestuur de kerk nadrukkelijk opengesteld voor medegebruik. Het is immers belangrijk dat het gebruik niet beperkt blijft tot godsdienstige vieringen, maar dat het, beschikbaar is voor culturele of maatschappelijke projecten van de hele gemeenschap.
Wij hopen dan ook dat u dit restauratieproject wilt steunen. Wij zijn blij en dankbaar voor iedere gift, groot of klein. De parochie heeft een ANBI status. Giften zijn dus fiscaal aftrekbaar.
U kunt uw gift overmaken op rekening NL61RABO 0120 7950 94
t.n.v. Parochie H. Lambertus met vermelding van Restauratie kerkdak.

Hartelijk dank voor uw bijdrage.
Namens het kerkbestuur, Peter van der Horst, pastoor